söndag 15 oktober 2017

Svar från Dala Energi

För några dagar sedan skrev jag om min nya investering i det onoterade bolaget Dala Energi och du kan läsa mer om det här. Jag skickade då ett mail till företaget för att få mer information om vilka intäkter bolaget kan tänkas få från sin fibernät satsning. Jag fick svar dagen efter av VD Bengt Östling själv och här nedan följer ett citat från mailet.

Svaret på din fråga gällande fiberaffären är att vi som nätägare erhåller en nätavgift från kommunikationsoperatören som i sin tur tar in den av tjänsteleverantören i fibernätet. Öppna fibernät arbetar efter en tjänsteleverantör centriskmodell d.v.s. tjänsteleverantören (internet, tv etc. se www.zmarket.se ) har kontakten mot kunden och betalningsströmmen går från kund till tjänsteleverantör och vidare till oss. En liknanden modell kommer införas för el från 2021 d.v.s. en elhandlare centriskmodell.

Annons:


Vad jag kan förstå så kommer intäkterna att bli ganska likt det som kommer att gälla för elnäten med intäkter som kommer att öka mer och mer ju fler som får tillgång till nätet. Då Dala Energi får en närmast monopol status i fibernäten borde man kunna räkna med många års intäkter. Det kräver stora investeringar i början men med tiden borde det kunna ge en riktigt bra avkastning för bolaget och dess ägare.

Oktober månads handel i Alternativa marknaden är nu i full gång och den fastställda kursen ligger nu på 12,9 kr eller 0,7 kr mer än det jag köpte aktierna för men det är dock en bra bit kvar till de 17,5 kr som jag anser bolaget borde minst vara värt.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag aktier i Dala Energi AB.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar