fredag 13 oktober 2017

Latours premie mot substansvärdet


Latour har under period gått upp rejält i kurs mot substansvärde och med detta inlägg tänkte jag gå igenom hur substansvärdet har förändrats mot den senaste delårsrapporten.

I senaste halvsårsrapporten låg substansvärdet 2017-06-30 på 96 kr / aktie och för att få ett grepp om hur substansvärdet har förändrats sedan dess har jag kollat upp hur bolagets noterade tillgångar har förändrats i värde. Här nedan följer en lista på innehaven har förändrats t.o.m. idag.

Assa Abloy -685
Fagerhult -482
HMS Networks +207
Loomis +51
Nederman +12
Securitas -306
Sweco -382
Tomra +795
Troax +401
Alimak Group +216
Totalt: +173 miljoner kronor

Skillnaden är alltså väldigt liten och vi kan fortsätta räkna med att substansvärdet ligger på drygt 96kr/aktie. Aktiekursen för Latour ligger idag på 115,8kr och man betalar nu mer än 20% extra mot substansvärdet. Detta är extremt högt för ett investmentbolag och historiskt har Latour istället nästan uteslutande värderats lägre än substansvärdet.

Latour är ett fantstiskt fint bolag som har presterat väldigt bra under årens gång och gett en fantastisk avkastning till aktieägarna. Men som läget är nu värderas företaget alltså 20% mer än substansvärdet vilket den nästan aldrig gjort tidigare och det finns därmed en stor risk att kursen kommer att gå ner till i närheten av substansvärdet igen.

Jag kommer därmed att göra en liten avstickare mot min strategi att investera och behålla aktier i mina 4 investmentbolag. Jag kommer idag att lägga en säljorder på mitt innehav i Latour men öronmärka summan jag får för att investera igen lite längre fram. Jag vill fortfarande äga bolaget på långsikt och kommer också att göra det men tillåter mig nu en liten respit tills kursen har gått ner igen lite närmare substansvärdet. Jag tror att denna taktik kan ge en ännu högre avkaistning än att bara ligga kvar när nu kursen ligger så mycket högre än substansvärdet.

Fortfarande kommer 500kr/månad att läggas undan för investering i Latour och dessa kommer att tillsammans med det jag får av försäljningen återigen investeras i Latour sakta men säkert så fort aktiekursen närmar sig substansvärdet igen.

Mina övriga investmentbolag värderas lite olika jämfört med substansvärdet där Öresund ligger en bit över, Creades ungefär lika mycket och Investor som ligger en bit under substansvärdet. Dessa tre kommer att ligga kvar tills eller om det skulle bli någon förändring.

Hur reagerar du på den höga substansvärde premien i Latour?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Öresund, Creades, Investor, Latour.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar