fredag 1 december 2017

Månadsrapport November 2017

November är nu till ända och som vanligt kommer månadsrapporten om hur det har gått för mig finansiellt. Tyvärr har aktieportföljerna gått ner i värde igen men tack vare lite högre lön under November lyckades jag ändå öka min totala förmögenhet med lite mer än 4000 kr.

Som jag skrev tidigare denna månad kommer jag vid årskiftet att gå över till en ny strategi där långsiktighet och utdelningar kommer att prägla mina investeringar istället för många köp och sälj. Min förhoppning är att detta ska ge mig en saktare men säkrare uppgång i portföljerna och att jag på långsikt kommer att uppnå mitt mål om att bli finansiellt fri - förhoppningsvis flera år innan pension.

Du kan läsa mer om min nya strategi här.

Under månaden tecknade jag mig i 4st IPOs, Seafire Capital, Time People Group, Awardit och Golfstar. Seafire Capital gick riktigt dåligt och jag ligger ganska rejält minus just nu, Awardit fick jag ingen tilldelning i medan Time People Group fick jag tilldelning. Det sist nämnda företaget övertecknades så jag hoppas på att det blir en liten uppgång för att kompensera Seafire Capital debaklet. Alla investeringar (förutom Golfstar) ska ses som kortsiktiga investeringar och i och med min strategi ändring så kommer jag att dra ner rejält på detta.

Amerikanska Macys var en ny lite större investering som jag gjorde precis i slutet av Oktober och den blev en riktigt lyckad affär när kursen sköt upp som en raket efter Black Friday helgen. Jag köpte aktierna på $18,85 och sålde på $24 vilket totalt gav en vinst på 1040 kr. Helt ok med tanke på att investeringen låg på endast 4000kr. Macys hade jag inte tänkt mig sälja på ett tag då jag inte trodde att den skulle röra sig så snabbt uppåt utan här var planen att inkassera utdelningarna och sedan efter några år sälja innehavet. Nu tyckte jag att kursen hade rusat upp allt för fort så jag tänkte mig att ta vinsten nu och eventuellt köpa in mig igen när kursen kommer i närheten av $20.

Dala Energi är ett energi bolag som är noterat på den Alternativa listan som jag tyckte var väldigt undervärderat så i Oktober köpte jag på mig 800st aktier för 12,2 kr/aktie. I novembers handelsperiod blev slutkursen 14,5 kr och det har därmed hittills varit en bra affär. Dock tycker jag att kursen borde ligga minst runt det Justerade Egna kapitalet som är 17,5kr. Jag är dock långsiktig i denna aktie och jag hoppas på att bolaget kan ge en fin och ökande utdelning under många år framöver.

Under månaden sålde jag mina Creades som jag ansåg hade gått upp allt för mycket jämfört med substansvärdet och mycket riktigt började kursen leta sig nedåt strax efter min försäljning men sedan vände det igen och substanspremien är återigen väldigt hög. Jag får vänta lite till innan jag återigen börjar köpa in mig i Creades. Latour som jag tidigare sålt pga samma problem har vänt nedåt ganska rejält men värderas ändå med en ganska hög premie. Jag bestämde mig dock för att köpa 6st aktier á 102 kr men mer som en kontrollpost som kommer att utökas med fler aktier så fort kursen börjar närma sig substansvärdet. Båda bolagen anser jag förtjänar en substanspremie men dock inte hur hög som helst.

Flera mindre köp har också gjorts under månaden i mina tidigare innehav Swedbank, Investor och Bilia.

Resultat November
Avanza KF: 14.967 kr
Kapitalförsäkring: 47.665 kr
Depåkonto: 9.372 kr
ISK: 38.198 kr
Belåning ISK: -4.046 kr
Dala Energi: 11.600 kr
Totalt portföljvärde: 117.756 kr
Likvider bankkonton: 278.044 kr
Toborrow: 5.212 kr
4Spar konto: 10.000 kr
Totalt värde: 411.012 kr

Insättning KF  November: 0 kr
Insättning ISK Novemberg: 0 kr
Dala Energi: 9.760 kr
Totalt KF + depå: 75.138 kr
Totalt ISK: 54.590 kr
Totalt Avanza KF: 20.000 kr
Totala insättningar: 159.488 kr

Portföljerna


ISK November 2017
Kapitalförsäkringen November 2017

Sonens portfölj

Sonens portfölj har varit min mest långsiktiga portfölj och den som har gett det bästa resultatet hittills. Under månaden gick portföljen dock ner 2,49 % och detta till stor del pga Betsson och UTG. Dessa två innehav har varit riktiga surdegar sedan start men jag låter dem ligga då jag tror på en vändning på långsikt.

Han har även fått utdelningar från Pandora och SAS preferens på totalt 24,5kr. Under månaden köpte jag in 3st Swedbank som förhoppningsvis kommer att utöka utdelningarna under många år framöver.

Sonens portfölj November 2017
Hur gick det för dig i November?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag äger aktier och certifikat i företag enligt de skärmdumpar som du hittar i detta inlägg.

Bild från Pixabay.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag ligger lite drygt 4% back i november, mest på grund av att SHB tagit en del stryk.
    I allmänhet tycker jag många bolag börjar sjunka till rimligare nivåer och ser det som ett fint tillfälle att köpa.

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Helt rätt det är så man borde se på nedgången - att det ger ett fint tillfälle att köpa billigare. Jag har ju extra mycket likvidera just nu och en rejäl nedgång skulle egentligen vara bra för mig.
      Bankerna har verkligen kommit ner en bit och jag har sakta börjat köpa in mig i Swedbank.
      Tack för kommentaren Koll på kontot.

      Radera