måndag 9 oktober 2017

Plan inför resten av året


Nu är det inte många månader kvar och jag har suttit och tänkt på hur jag ska investera resten av året och början på nästa. Om du har följt bloggen så har du nog märkt att jag har dragit ner väldigt mycket på min aktieexponering och ändrat, återigen, från kortsiktig till långsiktig investering.

Under resten av året kommer inga mer pengar att sättas in på mina depåer utan jag kommer att använda det kapital jag har kvar till att göra mina månadsköp i de 4 investmentbolagen som jag valde för ett antal månader sedan. Du kan läsa mer om det här. Vissa investeringar som jag har gjort den senaste tiden är swing trading positioner som jag tänkt behålla i några veckor upp till något år beroende på hur verksamheten förändras. Investmentbolagen ska jag dock göra mitt bästa att inte röra i utan dessa ska låtas växa i antal tillsammans med ränta på ränta effekten. Utdelningar ska så gott det går återinvesteras i samma bolag.

Min förhoppning är att det ibland kommer att ske avknoppningar från investmentbolagen (troligen från Öresund och Creades) och att dessa innehav likt investmentbolagen ska bli väldigt långsiktiga. På detta sätt borde portföljen med tiden få flera olika innehav och en större bredd än vad den har idag.

Tänk som ett investmentbolag

Jag har tidigare gått i tankar på att försöka tänka mer som ett investmentbolag där jag har ett mindre antal aktier som jag klassar som kärninnehav och är extremt långsiktiga. Vidare kommer en mindre del av kapitalet att vara investerade i swing trading positioner och andra kortsiktiga affärer. Att kopiera investmentbolagens innehav kan jag också tycka är en riktigt bra idé då de flesta investmentbolagen har med råge utklassat index så verkar de göra något rätt eller rättare sagt mycket bättre än vad jag har lyckats.

Mina 4 investmentbolag kan jag redan idag klassa som mina kärninnehav och som med tiden kommer att öka och ta en allt större plats i portföljen. Jag har dock inte bestämt om jag ska klassa något annat innehav som ett kärninnehav men det lär ju ske längre fram.

Planer efter årsskiftet

2017 har nu mindre än 3 månader kvar och jag har börjat skissa på planer inför 2018.

I Januari kommer jag att återigen automatiskt börja sätta in 2000 kr per månad i min kapitalförsäkring för att kunna fortsätta mitt månadsspar i mina 4 investmentbolag. Detta månadsspar ska jag försöka hålla på med månad för månad oavsett vad som händer med kurserna och substansvärdena. Ibland kommer jag att köpa dyrt och ibland billigt men med tiden borde det bli en riktigt bra investering.

Annons:


När börsen börjar vända nedåt igen är planen att återigen sätta in mer pengar varje månad och då köpa kvallitets bolag när de blir billigare. Skulle det komma en stor nedgång á la 2008 kommer jag att sätta in större summor på börsen igen sakta men säkert. Självklart kommer jag aldrig kunna pricka in toppar eller golv och genom att sprida ut investeringarna under flera månader borde jag få ett helt ok GAV efter nästa börsnedgång.

Tills dess fortsätter jag att spara pengar och försöka hålla nere familjens kostnader så att jag har reserver till när det är dags att börja investera större summor igen.

Jag har hittills inte varit särskilt tålmodig så vi får se om jag lyckas hålla mig till planen denna gång. :)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Öresund, Creades, Investor, Latour.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar