tisdag 1 augusti 2017

Månadsrapport Juli 2017

För er som har läst mina senaste veckorapporter så kommer det nog inte som någon chock att Juli gick riktigt dåligt för mig. Felet är självklart till 100% mitt eget då jag har varit extremt dålig med att ta förluster snabbt innan de blir för stora. Då jag har handlat mycket med olja och OMXS30 certifikat med stor hävstång svänger det väldigt mycket och det gäller att jag i framtiden är snabb med att sälja innan förlusten blir för stor och äter upp kapitalet.

Jag måste lära mig av läxan och hålla koll på förlusterna först och därefter tänka på eventuella vinster. Money management måste bli en prioritet i framtiden. Jag har tidigare skrivit att Kapitalförsäkringen ska bli min långsiktiga portfölj och denna förändring tänker jag påskynda och se till att kortsiktig handel endast sker på ISK och Avanza kontot.

Lönen denna månad blev inte så hög då jag var hemma och pappaledig ett antal dagar under Juni men Juli månad borde innebära en högre lön igen. Frugan har också fått jobb så nu kan även hon hjälpa till med att betala våra mer vardagliga räkningar. Planen är att börja öka sparandet men då börsen verkar lite väl högt värderad just nu kommer sparandet mest att läggas på sparkonton som en krigskassa.

Varje månad sätter jag in 2000kr i Kapitalförsäkringen och dessa pengar investeras direkt i mina fyra investmentbolag Creades, Öresund, Investor och Latour. Dessa ska bli mina "eviga" innehav där jag låter några av Sveriges bästa investerare sköta en del av mina investeringar. Jag kan även tänka mig att i en snar framtid höja månadsinsättningen då jag tror att dessa 4 investmentbolag borde kunna ge mig en avkastning som överstiger index.

Mitt totala värde gick ner med 34535 kr och till störst del är det min trading som är boven i det hela men även lägre lön och kostnader för körkortstester har även de dragit ner totalsumman en del. Jag hoppas på att detta är ett hack i kurvan och att Augusti siffrorna ska visa plus igen.

Resultat Juli
Avanza KF: 19.836 kr
Kapitalförsäkring: 122.522 kr
Depåkonto: 12.642 kr
ISK: 118.693 kr
Belåning ISK: -15.951 kr
Totalt portföljvärde: 257.742 kr
Likvider bankkonton: 107.766 kr
Toborrow: 16.106 kr
4Spar konto: 10.000 kr
Totalt värde: 391.614 kr

Insättning KF Juli: 2000
Insättning ISK Juli: 0
Totalt KF + depå: 151.630 kr
Totalt ISK: 108.000 kr
Totalt Avanza KF: 20.000 kr
Totala insättningar: 278.630 kr

Screenshots på mina portföljer


Kapitalförsäkringen

ISK - Tradingportföljen

Sonens portfölj

Sonens portfölj växer sakta men säkert och värdet uppgår nu till 7721 kr och under månaden köpte jag aktier i Investor och Nobina till honom. Jag sålde även hela hans innehav i Philly Shipyards då aktien gick upp ganska mycket på kort tid. Kursen för Philly Shipyards brukar svänga ganska kraftigt och jag kommer nog köpa in fler om kursen skulle ner till runt 60 och 70 kr igen.

Sonens portfölj är väldigt långsiktig och Philly Shipyards är den enda försäljningen som har gjorts i portföljen sedan jag startade den i början av året. Totalt har den nu gått upp 6% på ett år och går helt klart bäst av alla de portföljer jag driver. Det verkar som att långsiktighet har verkligen givit ett gott resultat jämfört med mina kortsiktiga swing- och daytrading affärer.
Sonens portfölj
Jag hoppas att det har gått bättre för er där ute och lycka till med Augustis trading!

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag äger aktier och certifikat i företag enligt de skärmdumpar som du hittar i detta inlägg.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar